Har du frågor om våra produkter?
Ring oss när du vill!

0573-63 81 00

Köpvillkor, Stegcentralen.se

Stegcentralen i Årjäng AB har organisationsnummer:  556683-1326
 
Tel: Växel 0573-638100

E-post: info@stegcentralen.se

E-post (skickas oder) : order@stegcentralen.se

E-post (skickas faktura) : invoice@stegcentralen.se

Fax:
0573-32166

 

Postadress:
Box 30, 672 21 Årjäng

Vill du hellre komma och besöka oss så finns vi på…
Industrigatan 6A, 672 31 Årjäng

Vårat kontor är som regel bemannat:    Måndag- Fredag 07:00 – 17:00


Vi säljer ej till dig under 18 år


Stegcentralen.se ingår inte avtal med minderåringa utan målsmans godkännande.  



Leveranser

Hos Stegcentralen.se kan du beställa både lagervaror som vi själva lagerhåller och så kallade beställningsvaror.
Innehåller din beställning endast lagervaror så skickar vi naturligtvis din order omgående.
Innehåller din order minst en beställningsvara så inväntar vi beställningsvaran före leverans.
Vi reserverar oss för faktafel och för eventuell slutförsäljning.
Visar det sig att en artikel har utgått ur sortiment eller på annat sätt förhindrar leverans så tar vi kontakt med dig
via telefon eller e-post.


Misstänker du att någonting är fel eller att en väntad leverans tar onormalt lång tid så är du hjärtligt välkommen
att höra av dig till oss så att vi har möjlighet att undersöka status på beställningen.


Ångerrätt – Gäller privatpersoner

 I enlighet med lagen (2000:274) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal så har du alltid
14 d­agars ångerrätt på varor köpta via postorder, räknat från den dag då du mottog varorna.

När vi fått tillbaka varan och konstaterat att den inte är skadad betalar vi inom 30 dagar tillbaka det belopp du
betalat för varan samt ev. avgifter.

Om du beställt fler varor än de du returnerar betalar vi dock inte tillbaka avgifterna. Detta beror på att avgifterna
är samma oavsett hur många varor du beställt. 

Returnerade varor ska vara i väsentligt oförändrat skick och i originalförpackning.
Vi uppskattar om du bifogar följesedeln tillsammans med den returnerade varan.
Detta är för att vi enkelt skall kunna härleda vem paketet kommer från.
Vid eventuell tvist följer vi allmänna reklamationsnämndens rekommendation.
Paketera varan väl eftersom du som kund står för risken samt kostnaden för returfrakten. 
Se till att skicka med ev. bifogad bruksanvisning/manual.

Om varan inte är oanvänd och i nyskick så godkänns inte returen. Vi kommer då att återsända varan till dig och
debitera fraktkostnad för detta.

Du får inte tejpa, klistra fast returfraktsedel eller dylikt direkt på originalförpackningen för då skadas den.
En skadad originalkartong medför att du kommer att debiteras 100 kronor.
Om varan levereras i en förpackning som inte går att öppna utan att skada förpackningen (t ex en blisterförpackning)
så har du som konsument rätt att öppna förpackningen för att granska din vara, utan att din returrätt förbrukas.

Efter att vi har mottagit och godkänt en retur med önskemål om återbetalning som kommer vi inom 30 dagar att
återbetala hela beloppet som du betalat till oss för ditt köp.


Betalning

När du handlar hos Stegcentralen.se inom Sverige kan du välja mellan följande alternativ:

- Kortbetalning (VISA/MasterCard)

- Faktura (endast för företag)

- Direktbetalning (Nordea/Handelsbanken)

- Faktura 14 dagar via Ecster (Handelsbanken Finans), avgift 29 kr. Klicka här för mer information om Ecster!

- Delbetalning via Ecster (Handelsbanken Finans). Klicka här för mer information om Ecster!

Väljer du KORTBETALNING...
I sådana fall behöver du inte oroa dig för att dina kortuppgifter hamnar  i orätta händer.

Vi har ett SSL Certifikat vilket garanterar att informationen som skickas är krypterad, med andra ord mycket
säker överföring.

Vi genomför korttransaktionen i samarbete med DIBS payment services (www.dibspayment.com) och
Svenska Handelsbanken.
Vi har tillägget 3D Secure på våra kortbetalningar. Detta är en tjänst som du som kortanvändare
kan välja till hos kortutgivaren och som ger dig ett extra skydd vid alla betalningar med kort över Internet.
De kortanvändare som inte har detta tillägg berörs inte av att vi har tjänsten kopplad till vår sida.

Väljer du FAKTURA via ECSTER (Handelsbanken Finans)...
O
m du valt att handla på faktura får du fakturan hem till dig tillsammans med varan. Alternativt skickar oss 
fakturan separat med brev eller mail. Det vanligaste är att du har 14 dagar på dig att betala, avgiften är 29 kr
per en faktura, förfallodatum framgår på din avi. Vid frågor, kontakta oss.

Väljer du DELBETALNING via ECSTER (Handelsbanken Finans)...
Då har du möjligheten att själv bestämma hur mycket du önskar betala varje månad. Mer info om detta finner
du i samband med att du väljer detta alternativ i webb-shopens kassa.

Väljer du DIREKTBETALNING BANK...
Då kommer du under köpprocessen att slussas till din banks hemsida för att där godkänna köpet.
Även denna tjänst genomför vi i samarbete med DIBS payment services.

Är du företagare och önskar köpa mot FAKTURA...
Vi erbjuder då 30 dagars kredit.
Ingen extra faktura- eller expeditionskostnad tillkommer.
Fakturan betalas till Svenska Handelsbanken som är vår samarbetspartner.
Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift samt dröjsmålsränta. 
Önskar du faktura så sker automatiskt en kreditprövning oavsett ordervärde. Denna tjänst köper vi av CreditSafe
som i sin tur skickar en kännedomskopia till din folkbokförda adress (gäller ej registrerade aktiebolag). 


Leveranssätt

Vi har samarbete med Schenker, DSV, DHL samt Posten. Men självklart kan det förekomma avvikelser som gör att vi
även anlitar andra transportföretag.

Beställningens kvantitet, vikt och volym avgör vilken fraktklass som tillämpas.
För närvarande har vi 6 olika fraktklasser (utöver Fri/Hämtas av kund som endast tillämpas av våra lokala kunder):

Fraktklass Post:       63:- inkl. moms

Fraktklass Schenker Privatpaket:
   75:- inkl. moms

Fraktklass 1:          125:- inkl. moms

Fraktklass 2:          287,50:- inkl. moms

Fraktklass 3:          437,50:- inkl. moms

Fraktklass 5:          600:- inkl. moms

Fraktklass 6:       1 000:-  inkl. moms

Fraktklass 7:       1 250:-  inkl. moms


OBS!  Våra fraktkostnader avser endast leverans inom Sverige.
           Var vänlig att kontakta oss för leverans utom Sverige. 0573-638100 / info@stegcentralen.se 


Är du privatperson vars produkter levereras med Schenker / DSV så aviseras som regel din sändning före utkörning.
Detta innebär att du bör vara tillgänglig på telefon dagarna före beräknad leverans.

Annars kan tillkomma med en EXTRA kostnad för bomkörning, leveranshinder eller lagerhyror.
Var vänlig kolla kostnader under observation nedan.

Fraktkostnad redovisas för respektive produkt. Har du lagt flera produkter i kundvagnen tillhörande olika fraktklasser
så tillämpas den högsta.

Mindre leveranser skickas med Postens MyPack / Schenker PrivPack för att förkorta leveranstiden. Sändningarna aviseras via SMS om
du angivit ett mobilnummer i samband med att du registrerade dig som kund. I annat fall använder vi oss av
brevavisering vilket förlänger leveranstiden med minst 1 dag.

Vid större beställningsvolymer och återkommande beställningar, kan separat offert lämnas efter kontakt med oss.

OBS!  Bomkörning, leveranshinder och lagerhyror kan tillkomma med extra kostnader.
           Bomkörning för en parti gods - tillkommer med 1500 SEK exkl. moms.
           Bomkörning för en stycke gods - tillkommer med 370 SEK exkl. moms.
           En addressändring efter produkten har lämnat lager - tillkommer med 250 SEK exkl. moms,
           samt en ny fraktkostnad med verklig frakt.
           Leveranshinder - tillkommer med 390 SEK exkl. moms.
           Lagerhyror - gods får förvaras 4 dagar i terminalen, efter 4 dagar tillkommer med 79 SEK exkl. moms per dag.


Transportansvar

Vi tar ansvar för varor som skadas eller kommer bort när varor levereras till dig.
När du returnerar en vara till oss så är det du som kund som ansvarar för godset.
Det är mycket viktigt att du packar ner varan noga så att inte varan eller originalförpackningen skadas.
Använd aldrig originalförpackningen som yttre emballage för då skadas den.
Vid skadad originalförpackning kommer du att debiteras 100 kr.

Om du upptäcker att godset som du mottar är transportskadat så måste du ange detta på fraktsedeln redan när
du kvitterar ut varan.


Outlösta paket

För varor som du som kund inte löser ut debiterar vi en kostnad för frakt, returfrakt och hantering på totalt 300 kr.
Vid skrymmande sändningar tillkommer även extra fraktkostnad enligt prislista.


Reklamationer

Om du vill reklamera en vara så kontakta alltid kundtjänst på info@stegcentralen.se.
Det går självklart även bra att ringa till kundtjänst 0573-638100.
När du kontaktar oss vill vi att du uppger ditt ordernummer.
Har du möjlighet att ta ett foto på produkten så kan detta skynda på hanteringen.


Du har enligt svensk lag möjlighet att reklamera en vara i upp till 3 år efter köpet.
Reklamationsrätten gäller fel som kan härledas till produktionen av varan och gäller alltså inte normalt slitage
eller åldrande av produkt.
En reklamation skall göras så snart som möjligt efter att felet upptäckts.
Efter att vi mottagit den returnerade varan kommer vi att behandla ärendet inom 30 dagar.


Force Majeure

Vi anser oss befriade från att fullgöra våra förpliktelser i detta avtal om detta beror på ändrad lagstiftning,
myndighets åtgärd, konflikt på arbetsmarknaden, brand, översvämning, krig, terrorism, sabotage,
olyckshändelser av större omfattning eller liknande händelser.


Vi förbinder oss att inte på något sätt lämna ut eller sälja vidare de personuppgifter som vi inhämtar från våra kunder.
Vi inhämtar bara den information som vi behöver för att kunna behandla din order och informationen används bara av
oss själva samt de partner vi använder för att kunna genomföra köpet.

Exempel på partners är PSP (Payment Service Provider) och Kreditgivare samt banker.
I vårt fall DIBS payment services samt SHB Svenska Handelsbanken.


Säkerhet

Försök till bedrägeri med t ex falska eller stulna kortuppgifter polisanmäls.
Vi loggar IP adresser i samband med att betalning genomförs för att kunna använda dessa vid en eventuell polisanmälan.



Priset kan visas som exkl. och inkl. moms

Du kan själv välja om priser skall visas exkl. eller inkl. moms genom att ändra inställning.
Denna funktion finner du högt upp till höger i webb-butiken.


Hur du navigerar på Stegcentralen.se

Steg 1:Välj produkt
Börja med att välja en produktgrupp i navigationen till vänster. Vissa produktgrupper är indelade ytterligare
underkategorier, för att det skall vara enkelt för dig att hitta bland alla våra artiklar. Alla artiklar presenteras i
en översiktsbild med fler "små bilder" på en sida.

Om du vill kan du även använda Sökfunktionen för att söka efter en produkt.
Skriv in ett sökord i fältet (högst upp till vänster på skärmen) tryck på "enter-tangenten".

Steg 2: Läs mer om produkt och lägg i kundvagnen
Klicka på en av artiklarna i översikten för att läsa mer om artikeln.
Om du vill beställa artikeln anger du det antal du vill beställa i antal-fältet och klickar på knappen
"Lägg i kundvagnen".

Din artikel lägger sig i "varukorgen" som du hittar längst upp till höger. 

Steg 3: Välj fler artiklar, ta bort artiklar ur kundvagnen
Om du önskar beställa fler artiklar, välj produktgrupp i navigationen till vänster och välj den artikel du vill beställa
genom att återupprepa steg 1-2.

Alla artiklar du väljer att "lägga i kundvagnen" visas längst upp till höger i webb-shopen. 
Om du vill ändra antal på en artikel så använder du dig av + eller -
Om du vill radera en artikel ur kundvagnen så använder du krysset (x).

Steg 4:  Logga in och slutföra beställningen
När du valt de artiklar du vill beställa klickar du på "Till kassan"...längst ner till vänster i själva "Kundkorgen".

Steg 5: Ny eller är du kund sedan tidigare?
Om du lagt en beställning via Stegcentralens webb-shop någon gång tidigare så kan du välja alternativet
"Jag har ett konto och vill logga in". 
Har du glömt ditt lösenord så kan du klicka dig vidare till "Jag har glömt mina inloggningsuppgifter och vill ändra dem".
Här kan du även justera dina uppgifter genom att välja..."Jag vill ange nya adressuppgifter".

Är du ny kund så måste du fylla i samtliga av de obligatoriska uppgifterna....

Skapa kundprofil
Detta steg kommer du bara till om du är ny kund. Här anger du information om dig (namn, adress, telefon osv).
Denna information sparas, så att du inte behöver ange den igen vid nästa beställning.

Du får även välja ett lösenord som du använder för att identifiera dig då du gör en beställning.

Steg 6: Välj Betalsätt
Välj hur du vill betala för din/dina produkter?
Mastercard/Visa, Faktura, Ecster (Fakturaköp), Handelsbanken/Nordea Direktbetalning osv. 


Steg 7: Slutföra beställningen

Längst ner till höger under personuppgifterna finner du "Skicka beställningen".
Beroende på vilken typ av betalning du valt (kort- eller bankbetalning) så länkas du vidare till din
bank (bankbetalning), eller så får du ange ditt kortnummer (kortbetalning).

Steg 8: Beställningen skickad
Din beställning är nu skickad! 

...Inom kort skickas en bekräftelse på din beställning till den e-post adress som du angett när du registrerade dig som kund.




Cookies (kakor)

En cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att spara på din dator.
Cookies används på många webbplatser för att ge en besökare tillgång till olika funktioner.
Informationen i en cookie är möjlig att använda för att följa en användares surfande.

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats
med cookies få information om:

  • Att webbplatsen innehåller cookies,
  • Vad dessa cookies används till
  • Hur cookies kan undvikas

Stegcentralen.se använder cookies. Dels för att rent tekniskt hålla reda på vad en användare gör på sidan, inloggning,
lagt något i varukorgen osv. Stegcentralen.se hänvänder även cookies för att mäta trafik och för att kunna utvärdera
marknadsföringsinsatser. Accepterar man inte cookies i sin webbläsare så kommer mycket funktionaliteten på sidorna
att sluta fungera. Detta eftersom webbplatsen kommer tycka att det är en helt ny besökare för varje sidladdning!

Vill du inte acceptera cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av kakor eller
informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en kaka. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade
cookies raderas. Se webbläsarens hjälpsidor för mer information.

 Ni kan läsa mer om kakor hos PTS (http://www.pts.se/cookies) eller på Wikipedia (https://sv.wikipedia.org/wiki/Cookies).


Information om konsumenträtt vid handel över nätet finner du på Konsumentverkets hemsida, www.kov.se